Rob de Wijk

Prof. dr. Rob de Wijk is een toonaangevend expert en hoogleraar op het gebied van internationale betrekkingen, geopolitiek, internationale en nationale veiligheid en terrorisme. Hij is tevens de non-executive director van het ‘Den Haag Centrum voor Strategische Studies (HCSS)’. Het centrum is door Rob de Wijk opgericht op 1 februari 2007. Het centrum richt zich op nationale en internationale veiligheid, inclusief terrorisme en defensie. Van 2015-2017 was hij strategisch adviseur bij HSD.

Rob de Wijk heeft verschillende nevenfuncties: voorzitter Denktank Nationale Veiligheid, voorzitter van het Holland Space Cluster, lid van de ‘Strategic Advisors Group’ van ‘The Atlantic Council’ in Washington en de ‘Senior Steering Group’ van het ‘NATO Special Forces Headquarters’ in Mons. Tevens is hij columnist bij Dagblad Trouw en Energiepodium.nl.

In oktober 1989 werd Rob op het Ministerie van Defensie benoemd tot hoofd Conceptuele Zaken. Hij adviseerde de CDS inzake strategische planning en beleid. In 1997 werd hij vanuit het Ministerie gedetacheerd bij het Clingendael Institute om de militaire aspecten van internationale veiligheid te bestuderen. Van 1992 tot 2006 was hij lid van de Raad voor het Defensie Onderzoek (RDO) van TNO. Van 1999 tot 2008 was hij hoogleraar Internationale Betrekkingen aan de Koninklijke Militaire Academie (KMA). De afgelopen jaren publiceerde hij talloze artikelen en boeken, waaronder het boek 'Machtspolitiek' (2014) en het meest recente boek 'De nieuwe Revolutionaire Golf’ (2016). Hierin gaat hij in op De Brexit, de verkiezing van Trump, de opkomst van radicale leiders als Le Pen en Trispas en de opmars van Wilders. Dit boek is een diepgravende analyse over de vraag waarom mondiale veranderingen de kloof tussen politici en burger zo groot maakt.