Nieuwjaarsbijeenkomst

14 januari 2021

Het thema: hoe gaat China de wereldorde veranderen?

Op donderdag 14 januari vond de Nieuwjaarsbijeenkomst voor de leden van Dutch Turnaround Association plaats. De eerste keer onder de nieuwe naam en voor het eerst dat we, vanwege de Covid-19 maatregelen, digitaal het glas moesten heffen.

Na nieuwjaarswensen door onze voorzitter John Van Thiel, was het tijd voor onze speciale gast Prof. Dr. Rob De Wijk, toonaangevend expert en hoogleraar op het gebied van internationale betrekkingen, geopolitiek, internationale en nationale veiligheid en terrorisme.

Tijdens een interactieve lezing nam Rob ons over de hele wereld mee vanaf het begin van de jaartelling naar heden en toekomst. Hij deelde zijn visie over de verhoudingen in de wereldorde aan de hand van de actuele ontwikkelingen zoals de verkiezingen in de VS, de bestorming van het Capitool, Covid-19, Twitter, Russische trollenfabrieken, en China’s investeringspolitiek, de nieuwe zijderoute. De vraag is wie de nieuwe industriële, vooral technologische, revolutie gaat winnen. Als het niet de VS is of China, dan misschien Europa? Covid-19 is misschien een accelerator voor de op handen zijnde machtsverschuiving. Door samenwerking zijn er kansen in Europa.

Wij zijn benieuwd naar het vervolg…!

De spreker